Firefox wil als eerste grote internetbrowser de mogelijkheid inbouwen om het volgen van internetgedrag van consumenten door bedrijven helemaal te blokkeren. Dit schrijft The Wall Street Journal maandag.
Steeds meer bedrijven volgen het surfgedrag van internetgebruikers om op die manier heel gericht te kunnen adverteren. Dat gebeurt onder meer via cookies, kleine documentjes die op de computer van een sitebezoeker worden achtergelaten, of via codes op de pagina’s van websites die worden bezocht die vervolgens weer worden gelinkt aan andere gegevens die het bedrijf heeft
over die bezoeker, zoals een IP-adres.
Hoewel niet iedereen zich bewust is van het feit dat zijn zoek- en bezoekgedrag op internet vaak nauwkeurig wordt bijgehouden, kent iedereen wel het fenomeen plotseling op websites die hij bezoekt, advertenties te zien van een product waar hij eerder die dag of week naar heeft gezocht.
Mozilla wil het mogelijk maken voor consumenten om ’tracking’, zoals dit fenomeen, heet te voorkomen. Overigens is nog niet bekend wanneer deze feature in de browser Firefox wordt geïntegreerd.
Probleem is dat Firefox dan wel afhankelijk is van de medewerking van bedrijven. De bedrijven zouden, als de internetbrowser een signaal af geeft dat de gebruiker niet wil worden gevolgd, dat ook niet meer moeten doen. Die werkwijze, vergelijkbaar met het bel-me-niet-register in Nederland, staat of valt bij de medewerking van die bedrijven.
Google en Microsoft, met Chrome en Internet Explorer twee andere bedrijven met een veelgebruikte internetbrowser, zijn ook bezig met het ontwikkelen van privacy-tools. Maar omdat beide bedrijven geld verdienen met advertenties, worden hun stappen in deze richting met argwaan gevolgd.
Microsoft zou volgens The Wall Street Journal bepaalde beperkingen voor tracking in Internet Explorer 8 zelfs uit de browser hebben verwijderd na druk van adverteerders.